Wat hebben wij toch met Black Friday?

Black Friday, altijd de eerste vrijdag na Thanksgiving, is sinds de jaren ’80 een winkelfenomeen in de Verenigde Staten en kwam pas rond 2015 naar Europa. Grote online verkopers zoals Amazon en Apple boden internationale consumenten de kans om ook mee te profiteren van dit voorheen uitsluitend Amerikaanse kortingsfeest. In 2016 sloten een aantal van de grootste Nederlandse webshops zoals Bol.com en Coolblue zich ook aan en sindsdien is de populariteit alleen maar toegenomen in Nederland. Vandaag de dag is het een van de grootste winkeldagen in Nederland, zowel voor webshops als ook voor fysieke winkels. We proberen hier dit relatief nieuwe fenomeen te verklaren;

Hoe populair is Black Friday in Nederland?

Black Friday is groter dan je wellicht denkt, de groeicijfers zijn werkelijk indrukwekkend te noemen. Op alle fronten groeit de interesse en de bestedingen jaar op jaar, zoals blijkt uit:

  1. Stijging in uitgaven

Volgens een rapport van Thuiswinkel.org gaven consumenten in Nederland in 2022 naar schatting meer dan 20% meer uit tijdens Black Friday dan in het voorgaande jaar.

  1. Toename in zoekopdrachten en interesse

Data van Google Trends laat in deze tid van het jaar een enorme toename zien in zoekopdrachten naar termen zoals “Black Friday deals” en “Black Friday aanbiedingen”. Zowel in 2021 en 2022 staan Black Friday-gerelateerde zoekopdrachten bovenaan de meest populaire zoektermen in Nederland in november.

  1. Groeiend aantal deelnemende bedrijven

Steeds meer bedrijven in Nederland, zowel grote ketens als kleinere ondernemingen, spelen in op Black Friday. In 2022 deed naar schatting 80% van de grote retailers actief mee met Black Friday promoties.

  1. Veranderend consumentengedrag

60% van de Nederlanders overweegt een aankoop tijdens Black Friday. Jongeren (18-35 jaar) zijn de meest actieve groep en geven aan specifiek te wachten op aanbiedingen in deze periode.

  1. Logistieke records

Postbedrijven zoals PostNL en DHL rapporteren recordaantallen pakketbezorgingen tijdens de Black Friday-week. In 2021 bezorgde PostNL meer dan 15 miljoen pakketten in de week rond Black Friday, een stijging van 30% ten opzichte van het voorgaande jaar.

 

Waarom worden we gegrepen door Black Friday?

Wat is het dat ons massaal het web opdrijft tijdens de laatste vrijdag van november en ons doet verleiden tot het benutten van kortingen en aanbiedingen? 

  • Nederlandse mentaliteit

Wij Nederlanders staan bekend om ons prijsbewustzijn en navenant aankoopgedrag. De grote kortingen die retailers specifiek aanbieden tijdens Black Friday sluiten perfect aan bij dit gedrag. Een onderzoek van Motivaction toont aan dat 69% van de Nederlanders specifiek winkelt voor aanbiedingen.

  • Toename van marketing en promotie

Grote retailers zoals Bol.com, MediaMarkt en Coolblue promoten Black Friday als hét moment om te kopen. Dit heeft geleid tot een sterke associatie met grote kortingen. In 2022 gaf 73% van de consumenten aan dat Black Friday-marketing hun koopgedrag beïnvloedde.

  • Groei van e-commerce

Met de opkomst van online shoppen is Black Friday toegankelijker geworden. Veel Nederlanders kunnen eenvoudiger dan ooit producten en prijzen vergelijken en vervolgens kopen zonder de lange rijen van fysieke winkels. In 2022 werd 80% van de Black Friday-uitgaven gedaan via online platforms.

  • Timing vlak voor de feestdagen

Black Friday vindt plaats eind november, vlak voor Sinterklaas en Kerst. Veel consumenten zien dit als een kans om cadeaus te kopen tegen lagere prijzen. Een studie van Kantar wees uit dat 58% van de shoppers Black Friday-deals gebruikt voor aankopen voor de feestdagen.

 

Is Black Friday meer een vrouwen fenomeen?

Nee, Black Friday is populair bij zowel mannen als vrouwen, maar er zijn wel duidelijke nuances in hoe beide deelnemen aan het evenement.

Zo beleven vrouwen Black Friday:

Vrouwen doen vaker aankopen tijdens Black Friday, vooral in de categorieën mode, cosmetica en huishoudelijke apparaten.

55% van de vrouwelijke consumenten geeft aan actief te shoppen tijdens Black Friday.

Volgens een onderzoek van GfK geeft een gemiddelde vrouw tijdens Black Friday in Nederland ongeveer €150 uit, met de nadruk op kleding en schoenen.

Zo beleven mannen Black Friday:

Mannen zijn ook actieve deelnemers, maar richten zich vaker op technologie, elektronica en gadgets.

48% van de mannelijke consumenten geeft aan specifiek te wachten op Black Friday voor tech-gerelateerde aankopen.

Mannen spenderen gemiddeld €200 per aankoop, vooral aan grote aankopen zoals televisies, laptops en smartphones.

Samenvattend zijn de verschillen als volgt op te sommen:

Vrouwen geven vaker aan dat ze Black Friday gebruiken om koopjes te scoren in categorieën die ze normaal ook kopen.

Mannen zien Black Friday eerder als een kans om duurdere, luxeproducten aan te schaffen.

 

Is het dan alleen feest voor de online winkels?

Hoewel Black Friday oorspronkelijk een online fenomeen was in Nederland, zien fysieke winkels ook een stijging in bezoekersaantallen tijdens deze periode. Winkelcentra en outlet centers rapporteren drukte vergelijkbaar met de feestdagen.

Deze trends tonen aan dat Black Friday in Nederland niet langer een niche-evenement is, maar een gevestigde winkeldag die consumenten én bedrijven serieus nemen. Black Friday is in ons land in korte tijd enorm populair geworden door een combinatie van ons collectieve prijsbewustzijn, de intense marketingcampagnes, de brede adoptie door retailers en de timing voor de feestdagen. Ben jij al klaar voor Black Friday? Zo ja, kijk dan even hier voor een overzicht van de beste kortingen.

 

Black Friday is inmiddels een algemeen bekend fenomeen in ons land en is synoniem met ongekende aanbiedingen en kortingen. Ga jij ook op zoek naar de beste deals of wacht jij liever tot na de feestdagen? Doe jij mee dit jaar?