De tienerdochter, een onbegrepen en daarom lastig fenomeen?
De verwachtingen zijn torenhoog voor tienermeisjes, in een maatschappij waarin ze worden gebombardeerd met boodschappen over hoe ze er uit moeten zien, zich moeten gedragen en succesvol moeten worden. Ook de relaties met leeftijdsgenoten hebben er een geheel nieuwe dimensie bijgekregen met de opkomst van social media waarin er soms nauwelijks een pauze lijkt te bestaan. Tegelijk zien ouders vaak de teenagejaren van hun dochters als een achtbaanrit die moet worden doorstaan in plaats van genoten. En dat is jammer.
De Amerikaanse auteur en klinisch psycholoog Lisa Damour* probeert hier verandering in aan te brengen door middel van het delen van handzame, inzichtelijke informatie, op basis van decennia aan onderzoek onder meisjes en jonge vrouwen. Zij ontdekte daarbij dat er een voorspelbare blauwdruk is voor hoe meisjes groeien; zeven gemakkelijk herkenbare ‘strengen’ van de overgang van de kindertijd via de adolescentie naar de volwassenheid.
In haar boek, “Untangled: Guiding Teenage Girls Through the Seven Transitions into Adulthood”, richt Damour zich tot ouders en opvoeders om hen te helpen de complexe en vaak uitdagende ontwikkeling van tienermeisjes beter te begrijpen en te ondersteunen. Daarbij baseert zij zich op en beschrijft zeven belangrijke ontwikkelingslijnen of strengen die meisjes doorlopen op weg naar volwassenheid:
- Loskomen van de kindertijd: Tienermeisjes beginnen afstand te nemen van hun kinderlijke zelf, zoeken naar meer onafhankelijkheid, en proberen een nieuw zelfbeeld te ontwikkelen. Dit kan gepaard gaan met stemmingswisselingen en conflicten met ouders.
- Aansluiten bij leeftijdsgenoten: Vriendschappen en sociale groepen worden belangrijker, en meisjes zoeken bevestiging en identiteit binnen hun leeftijdsgroep. Dit kan ook leiden tot onzekerheden en druk om erbij te horen.
- Een eigen identiteit vormen: Meisjes experimenteren met verschillende aspecten van hun persoonlijkheid, interesses en waarden om te ontdekken wie ze zijn. Dit is een periode van zelfontdekking en soms van verwarring.
- Het uitoefenen van autoriteit over hun eigen leven: Tieners willen meer controle over hun leven en beslissingen, wat kan leiden tot conflicten met ouders over regels en grenzen.
- Ontwikkelen van een gezond lichaam en een positieve seksuele identiteit: In deze fase leren meisjes om te gaan met hun veranderende lichaam en ontwikkelen ze hun eigen ideeën over seks en relaties.
- Een brein ontwikkelen dat goed kan plannen en vooruitdenken: Het tienerbrein maakt een snelle ontwikkeling door, wat meisjes helpt om beter te plannen, problemen op te lossen en langetermijndoelen te stellen, hoewel impulsiviteit nog steeds een uitdaging kan zijn.
- Onderhouden van een evenwichtige relatie met ouders: Terwijl meisjes meer onafhankelijkheid nastreven, moeten ze ook leren hoe ze gezonde, respectvolle relaties met hun ouders kunnen behouden.
Meisjes ontwikkelen zich van nature in verschillende tempo’s, meestal op meer dan één front tegelijk, en de overgang zal voor elk meisje uniek zijn. Damour’s boek biedt inzicht en praktische tips om ouders te helpen hun dochters door deze ontwikkelingsfasen te begeleiden. Fundamenteel daarbij is het belang van geduld, communicatie en begrip om tienermeisjes te ondersteunen in hun weg naar volwassenheid. Als ouders deze moeite nemen wordt de gevreesde achtbaan hopelijk een gezamenlijke ontdekkingsreis door een mooie, uitdagende en zeer belangrijke periode in het leven van hun dochters.
Zou een beter begrip en inzicht vanuit ouders de puberteit van meisjes vergemakkelijken? Wat denk jij? Laat het ons weten. Maak hier je keuze.
* Lisa Damour is een klinisch psycholoog, auteur en erkend expert op het gebied van de ontwikkeling van adolescenten, met name tienermeisjes. Ze behaalde haar doctoraat in klinische psychologie aan Yale University en heeft jarenlange ervaring in het werken met tieners en hun families. Damour is tevens directeur van het Laurel School’s Center for Research on Girls, waar zij onderzoek doet naar de uitdagingen en kansen die meisjes tegenkomen tijdens hun adolescentie.